81 / 100

جرایم رایانه ای

 

 

جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا

تلفن ها

تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶

تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶

تلفن ثابت:          ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶۷

جرایم رایانه ای

در حوزه فضای مجازی، پرونده‌­های متعددی روزانه مطرح می­‌شوند  که به دادسرا و پلیس فتا مراجعه می شود جرایمی که مربوط به فضای مجازی می­‌باشد، بسیار وسیع و گسترده است. از کلاهبرداری اینترنتی گرفته تا سرقت و جعل اینترنتی در فضای مجازی قابل تحقق است. بنابراین توصیه میشود مراقب اطلاعات شخصی خود باشید و حواستان را بیشتر جمع کنید تا بزه­‌دیده این جرم نباشید. واقعیت اینست که پرونده‌­های جرایم رایانه‌­ای و رسیدگی به آنها چندان کار راحتی نیست و به‌عبارتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.
دادیار دادسرا اطلاعات کافی پیرامون جرایم رایانه‌ای دارد. بنابراین نگران نباشید. وقتی به پرونده شما رسیدگی شود و ادله کافی باشد منجر به صادر شدن کیفرخواست می‌شود و در مرحله بعد پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال می­‌شود. در دادگاه هم دوباره به پرونده رسیدگی می­‌شود و دلایل و اظهارات طرفین بررسی شده و در نهایت قاضی اقدام به صدور رای می­‌نماید. برای اجرای رای قطعی مجددا پرونده به دادسرای مربوطه ارجاع می­‌شود.
گاهی در جرایم رایانه‌ای در محلی کشف یا گزارش شود اما محلی که جرم در آن اتفاق افتاده نامعلوم باشد. دراینصورت دادسرایی که جرم رایانه‌ای در آنجا کشف شده است، برای رسیدگی صالح است. ممکن است اصلا محلی که جرم واقع شده تا آخر نامعلوم باشد که در‌اینصورت جای نگرانی نیست و همان دادسرا و دادگاه محل کشف جرم صلاحیت دارد و به پرونده شما رسیدگی خواهد نمود. البته در پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای رای وحدت رویه می‌گوید دادگاه و دادسرای محل افتتاح حساب صالح به رسیدگی است.
لیست دفاتر خدمات الکترنیک قضایی
جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا
تلفن ها
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶
تلفن ثابت:          ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶۷
رایانهای

شکایت در پلیس فتا

روش اول:
روش ثبت شکایت در پلیس فتا به صورت اینترنتی
یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط و تماس با پلیس فتا بدون مراجعه،حضوری  از طریق وبسایت این سامانه است.در این سایت تمامی تخلفات اینترنتی هر چقدر کوچک و بی ارزش را گزارش دهید.
مانند تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی و یا کلاهبرداری‌ها و مزاحمت‌ها در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام و واتساپ
روش دوم:
 تماس با پلیس فتا
یکی از راه‌های تماس با پلیس فتا ارتباط با مرکز تلفنی این سامانه با شماره ۰۹۶۳۸۰ است که شما می‌توانید از این شماره برای ارتباط با مرکز فوریت‎‌های پلیس فتا استفاده کنید.
 روش سوم:
مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای
بهترین و سریع‌ترین راه‌حل برای ثبت شکایت در پلیس فتا مراجعه به دادسرای جرائم رایانه ای است. این دادسرا وظیفه پیگیری و حل پرونده‌های قضایی مربوط به تخلفات و شکایات اینترنتی را دارد. برای مراجعه به این دادسرا شما باید در ابتدا به دفاتر قضایی مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید و سپس شکایت خود را ثبت کنید و منتظر دریافت پیامک بمانید، این موضوع به خاطر این است که در بعضی از موارد ممکن است که فرد به اشتباه فکر کند که این پرونده در حیطه پلیس فتا است اما در اصل این پرونده به پلیس آگاهی مربوط می شود به خاطر همین جهت جلوگیری از سردرگمی‌های احتمالی افراد، تمام اطلاعات لازم در پیامک ذکر می‌شود. پس از دریافت پیامک شما به دادسرای جرایم اینترنتی ارجاع داده می‌شوید تا در آن جا به صورت تخصصی روی شکایت شما کار شود. در این مرحله امکان دارد که بر اساس میزان اهمیت و حساسیت، پرونده شما به پلیس فتای مرکزی نیز ارجاع داده شود.
هزینه شکایت در پلیس فتا 
معمولا هزینه‌های شکایت در پلیس فتا بسیار پایین تا افراد بیشتری در جامعه در طبقات مختلف بتوانند از این امکانات استفاده کنند و حق کسی ضایع نشود البته لازم به ذکر است که در پایان روند شکایت شما می‌توانید هزینه‌هایی که در طی این روند داشته‌اید را به عنوان خسارت از فرد متهم بگیرید.
لیست دفاتر خدمات الکترنیک قضایی
مشاوره با وکیل مجرب در مشهد
همراه 09153168026
ثابت05138476767
جرایم رایانه ای

سرقت رایانه ای

سرقت در فضای مجازی یا سرقت رایانه‌ای
سرقت رایانه‌ای بر مبنای همان عمل ربودن که در سرقت سنتی نیز بکار گرفته می‌شود، در قانون جرائم رایانه ای گفته میشود.
این نوع اسرقت تحت عنوان فصل سوم { سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه } و در ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای مورد جرم انگاری قرار گرفته است. ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای مقرر نموده است که هرکس که به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم میشود.
– میان سرقت سنتی مقرر در قانون مجازات اسلامی و سرقت رایانه‌ای مقرر در قانون جرائم رایانه‌ای تفاوت است. بدین توضیح که سرقت رایانه‌ای بر خلاف سرقت سنتی که با ربودن اموال سروکار دارد، با ربودن اطلاعات مرتبط است. در واقع در سرقت رایانه‌ای، سارق دستگاه دیجیتالی مانند رایانه، تلفن همراه یا فلش را به سرقت نمی‌برد، بلکه اطلاعات درون آن را به شکل کامل از دسترس صاحب اطلاعات خارج می‌کند و یا نسخه‌ای از آن را سرقت می‌کند.
-نکته مربوط به سرقت رایانه‌ای آن است که اطلاعات یا همان داده‌ها، در موضوع سرقت رایانه‌ای می‌تواند از هر نوع و جنسی باشد. به طور مثال ممکن است موضوع سرقت رایانه‌ای اطلاعات نوشتاری، تصویری یا صوتی باشد.
نکته ی دیگری که در رابطه با جرم سرقت رایانه‌ای مهم است آن است که این نوع از سرقت ، اقدام علیه محرمانگی افراد تلقی شده و ارزش داشتن داده سرقت شده از نظر ضرورت ندارد. به همین خاطر فارغ از مالی یا غیرمالی بودن اطلاعات سرقت شده، جرم سرقت رایانه‌ای امکان وقوع دارد و این بر خلاف موضوع ارزش مالی داشتن در نوع سنتی سرقت است.

لیست دفاتر خدمات الکترنیک قضایی

جهت مشاوره با مدیریت و وکلای موسسه با شماره های زیر تماس بگیرید:

09153168026

09154128026

05138476767

 
سرقت رایانه ای

کلاهبرداری رایانه ای

 بردن متقلبانه مال غیر، از بستر رایانه و اینترنت را اصطلاحاً کلاهبرداری اینترنتی  می گویند. در این نوع از کلاهبرداری مجرم و قربانی با هم ملاقات نمی‌کنند و قربانی هیچ اطلاعی از هویت کلاهبردار ندارد. معمولاً کلاهبردار اینترنتی خود را فردی موجه و قابل‌ اعتماد نشان می‌دهد و وعده‌های وسوسه‌ انگیزی چون کسب پول فراوان بدون زحمت، موفقیت‌های شغلی و… را مطرح می‌کند.
احکام کلاهبرداری اینترنتی شامل مجازات رد مال کلاهبرداری شده به صاحب آن و حبس از یک سال تا پنج سال و جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مورد
روش کلاهبرداری  اینترنتی
1-کلاهبرداری اینترنتی در پوشش سایت‌های قمار و شرط‌بندی
2-با عنوان فروش حساب ‌کاربری بازی‌های آنلاین
3-از طریق رمز دوم پویا
4-در پوشش برنامه رژیم غذایی
5- از طریق شماره تماس افراد با شگردهای مختلف
6-با طراحی بدافزارها در قالب انواع فیلترشکن‌ها
7- از طریق ایمیل برنده شدن
 شکایت و رسیدگی به کلاهبرداری اینترنتی
بعد از برخورد با کلاهبرداری اینترنتی، مال‌باخته باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کند.
در دادسرا پرونده تشکیل و به جریان می‌افتد و به پلیس فتا یا همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ارجاع داده می‌شود. پلیس فتا به کلاهبرداری اینترنتی و جعل اینترنتی یا سرقت و هک و یا سایر جرائم اینترنتی رسیدگی می‌کند و وظیفه تامین امنیت در فضای رایانه‌ای را به عهده دارد.
 مراجعه به سایت اینترنتی پلیس فتا.
با مراجعه به این سایت می‌توانید از طریق گزینه ارتباطات مردمی وارد صفحه‌ای شوید و در آن مشخصات و اطلاعات هویتی خود را وارد کنید تا پلیس فتا برای پیگیری مساله با شما تماس حاصل کند.
 مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.
انتخاب یک وکیل مناسب برای پرونده‌های کلاهبرداری اهمیت زیادی دارد. وکیلی باید انتخاب شود که بر تمامی ماده‌ها و قوانین مسلط باشد و بتواند کلاهبرداری‌های مختلف را به اثبات برساند.
بر اساس قانون تجارت الکترونیک جرم کلاهبرداری  اینترنتی علاوه بر رد مال، ممکن است یک تا سه سال حبس و یا جزای نقدی داشته باشد. با این حال صرف وجود قانون و مجازات برای جلوگیری از وقوع این جرم کافی نیست. در نتیجه بسیار مهم است که کاربران در فضای مجازی با شناخت کامل و با احتیاط عمل کنند. چرا که در برخی موارد افراد با سهل‌انگاری خودشان شرایط را برای کلاهبرداران فراهم می‌کنند. در همین راستا ضروری است به تمام نکات امنیتی و ایمنی توجه خاص شود.
چند نکته پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی
رمز عبور و رمز حساب‌های بانکی خود را در اختیار دیگر اشخاص  قرار ندهید.
شماره کارت خود را با افراد  ناشناس به اشتراک نگذارید.
 برای تلفن همراه و لپ‌تاپ خود رمز عبور در نظر بگیرید.
به اشخاص در فضای مجازی اعتماد نکنید چرا که بسیاری از افراد با هویت جعلی اقدام به فریب و کلاهبرداری می‌کنند.
فایل‌های شخصی و مهم تلفن همراه خود را رمزگذاری کنید.
اگر تصمیم دارید تلفن همراه خود را بفروشید حتما تمام اطلاعات موجود در آن را پیش از فروش پاک کنید.
سعی کنید دوستان و اعضای خانواده خود را از نکات امنیتی و کلاهبرداری‌های اینترنتی آگاه کنید زیرا در اغلب موارد نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه موجب بروز کلاهبرداری می‌شود.
تلفن همراه و کامپیوتر شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
اجازه ندهید هر کسی به سیستم شخصی شما فلش متصل کند.
کاغذها و رسید‌های بانکی خود را در خیابان رها نکنید و حتما آن‌ها را امحا کنید.
اگر با موردی مواجه شدید فورا با پلیس فتا تماس بگیرید زیرا ممکن است بی‌توجهی شما به یک مساله کوچک، موجب ورود خسارت‌های بزرگ به سایرین و تحقق جرائم بزرگ و گسترده شود.
مراقب فروشگاه‌های آنلاین شخصی باشید و اگر سایتی را نمی‌شناسید خرید اینترنتی انجام ندهید. همانطور که می‌دانید طراحی و ساخت صفحات تقلبی و جعلی پرداخت اینترنتی بسیار رایج شده است و کلاهبرداران با ایجاد این صفحات و استفاده از آدرس‌های جعلی مال اشخاص را تصاحب می‌کنند.
به طور دائمی هر چند وقت یکبار حتما رمز‌های عبور و رمز‌های اینترنتی خود را تغییر دهید.

لیست دفاتر خدمات الکترنیک قضایی

جهت مشاوره با مدیریت و وکلای موسسه با شماره های زیر تماس بگیرید:

09153168026

09154128026

05138476767

 
جرم رایانه ای