83 / 100

چک و سفته

 

 

جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا

تلفن ها

تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶

تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶

تلفن ثابت:          ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶۷

چک وسفته

چک و سفته دو سند تجاری است تفاوت و مقایسه و فرق این دو سند همیشه مورد سوال است.
برای وکیل در مشهدبه انتهای صفحه مراجعه کنید
چک جنبه کیفری دارد ولی سفته حقوقی است. به این معنا که صدور چک بلامحل در شرایطی جرم است ولی عدم پرداخت سفته در سرسید مطلقاً جرم نیست. البته طرح دعوای سفته در دادگاه حقوقی در نهایت منجر به حکم جلب صادر کننده سفته می شود ولی این حکم جلب و بازداشت بدهکار،سوء پیشینه کیفری برای او محسوب نمی شود و آثار حکم کیفری چک را ندارد.
چک بدون اخذ گواهی عدم پرداخت از بانک (واخواست) و بدون برگشت زدن، قابل طرح دعوا و مطالبه در دادگاه نیست. یعنی با چک به تنهایی  نمی توان طرح دعوا کرد و حتماً باید گواهی عدم پرداخت چک هم ضمیمه دادخواست باشد ولی سفته بدون واخواست کردن آن نیز در دادگاه قابل مطالبه است.
صدور گواهی عدم پرداخت چک در حکم واخواست چک است و رایگان انجام می شود. یعنی بانک برای صدور گواهی عدم پرداخت چک هزینه ای نمی گیرد ولی واخواست سفته (اعتراض عدم پرداخت سفته) هزینه زیاد دارد و ۲ درصد مبلغ سفته را باید بابت واخواست سفته بپردازید.
گرفتن دسته چک از بانک هزینه ای ندارد و مالیات قابل توجهی به آن تعلق نمی گیرد ولی گرفتن سفته خصوصاً مبالغ بالا و تعداد زیاد، هزینه دارد و بر اساس مبلغ چاپ شده در سفته مالیات اخذ می شود.
با استناد به چک و گواهی عدم پرداخت آن می توانید بدون واریز خسارت احتمالی به صندوق دادگستری، اموال بدهکار را توقیف کنید ولی در مورد سفته حتماً باید آن را واخواست کنید تا بتوانید از این مزیت استفاده نمایید.امضای چک قابل انکار نیست ولی امضای سفته قابل انکار است.  صادر کننده چک نمی تواند بگوید که امضای روی چک امضای من نیست و یا حداقل باید برای انکار خود دلیل موجه بیاورد و عدم انتساب امضای چک به خود را با شکایت کیفری سرقت و جعل و یا مفقودی و جعل و یا  خیانت در امانت و جعل اثبات نماید. ولی صادر کننده سفته می تواند بگوید امضای من نیست و هیچ دلیلی هم بر انکار خود لازم نیست ارائه نماید.صدور چک در وجه خود صادر کننده ممکن است ولی صدور سفته در وجه خود صادر کننده صحیح نیست.گرفتن دسته چک محدودیت قانونی و تشریفات دارد ولی تهیه سفته بدون محدودیت و آسان است.درج مبلغ در سفته اصولاً محدود به مبلغ چاپ شده در سفته است ولی درج مبلغ در چک نامحدود است.
خسارت تاخیر و تادیه در چک به دلیل مصوبه خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، یقیناً و حتماً از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود ولی در سفته ممکن است تحت شرایطی از تاریخ مطالبه و یا طرح دعوا و یا طبق ماده ۳۰۴ و ۳۰۹ قانون تجارت، از تاریخ واخواست سفته محاسبه شود.
لیست دفاتر خدمات قضایی مشهد
جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶
تلفن ثابت:            ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶

مواردی در مورد چک

1-در هنگام معامله و دریافت چک از هر شخصی از ثبت ان توسط صادر کننده  چک در سامانه صیاد اطمینان حاصل نمایید . چک های ثبت نشده در سامانه  چک محسوب نمی گردد.
2- با گذشت 3 سال از تاریخ برگشت چک مشروط به عدم اقدام قانونی توسط دارنده رفع سوء اثر از ان چک امکانپذیر است.
3-در صورتی می توانید نسبت به دیگران اقدام نمایید که گواهی عدم پرداخت نسبت به تمام مبلغ چک صادر شده باشد.

لیست دفاتر خدمات قضایی مشهد

جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶
تلفن ثابت:            ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶

 

چک

چک صیاد 

از اردیبهشت  ماه ۱۴۰۰ چک صیاد جایگزین دسته چک‌های قدیمی شده است.
 چک‌های صیاد صادرشده از تمامی  بانک‌های مختلف به رنگ بنفش بوده و دارای کد‌ شناسه ۱۶ رقمی می باشد و عبارت « کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است» 
مهم‌ترین  تفاوت چک صیادی با چک‌های قدیمی  داشتن کد یکتای ۱۶ رقمی آن می‌باشد که امکان استعلام حساب صادرکننده چک را به دریافت کننده خواهد داد.

وکیل پایه یک دز مشهد

از مهمترین
تفاوت‌ چک صیاد با چک‌های قدیمی 
چک صیاد با چک قدیمی در اعتبار آن است، در دسته چک‌های قدیمی چک اعتبار زیادی نداشت؛ هرفرد  با وجود چک برگشتی در سوابق خود  با مسئول شعبه آشنایی داشت به راحتی دسته چک دریافت می‌کرد و می‌توانست با هرمبلغی و هر تعدادی چک بلامحل صادرکند.
در حالیکه درچک‌های صیادی فرد باید حداقل دوسال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد و بانک نقشی در صدور دسته چک برای وی ندارد  و فقط به عنوان واسطه درخواست صدور دسته ‌چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند.
نکته اینکه در صورتی فرد می تواند چک صیادی بگیرد که چک برگشتی  نداشته در غیر این صورت تا زمانی که از سوابق خود رفع سوءاثر نکند نمی‌تواند درخواست چک صیاد کند.
دلایل ذکرشده  حاکی از اعتبار بالای چک صیاد دارد.
مزایای چک صیاد 
از مزایای چک صیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • 1-شناسه
  • کد۱۶رقمی به هربرگ چک که حاوی اطلاعات اعتبار صاحب حساب می‌باشد.
  • 2-حذف شعب بانکی در صدور دسته چک 
  • 3-ویژگی‌های ظاهری یکسان در چک‌های صیادی {تنها وجه تمایز لوگوی بانک می‌باشد}
  • 4-امنیت چک صیاد {نوع کاغذ و آرم‌های برجسته آن قابل جعل نمی‌باشد}
  • 5- امکان استعلام اعتبار حساب  صادرکننده چک و کاهش آمار چک برگشتی
  • 6- قابلیت نقدکردن چک در تمام بانک‌های کشور بدون توجه به بانک صادرکننده چک
  • 7-تعیین سقف مبلغ چک توسط سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی صادرکننده
  • 8- حذف صدورچک در وجه حامل که باعث جلوگیری از خطراتی مانند به سرقت رفتن چک
  • 9- حذف چک سفید امضا و خطراتی که برای صادرکننده چک دارد.

لیست دفاتر خدمات قضایی مشهد

جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا
تلفن همراه:         ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶
تلفن ثابت:            ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶
 

وصول چک پس از فوت صادر کننده

وکیل در مشهد
مطابق ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او حال و بروز می‌شود، لذا در این حالت هم، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.
 به موجب ماده ۳۱۱ قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.
۱- حساب صادر کننده چک را مسدود کرده باشند. با  اعلام ورثه  که صاحب حساب فوت کرده است به بانک
۲- ورثه هنوز به بانک مراجعه نکرده اند برای مسدودی حساب و اعلام فوت صادرکننده چک
بنابر این چک قابل پرداخت نیست زیرا موجودی حساب متعلق به ورثه می باشد.
برای  دادخواست مطالبه وجه چک
در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می‌توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.
در صورتی که صادر کننده چک فوت کند، دو حالت متصور  است 
ورثه برای اعلام فوت صاحب حساب یا همان کسی که چک صادر کرده است به بانک مراجعه نکرده باشند، شرایط شما و چکی که در دست دارید کاملا عادی تلقی می شود. و می توان چک خود را نقد کرد.
اما اگر بانک از فوت صاحب حساب یا صادر کننده  با خبر باشد، حساب جاری وی مسدود خواهد شد  و امکان نقد کردن چک وجود ندارد.
در چنین حالتی  دارنده می تواند برای دریافت وجه چک به دادگاه مراجعه کند.
در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته برای توقیف وجه چک در بانک، راهکاری مناسب است  تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود.
 پس از فوت صاحب حساب، باید دادخواست  به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه شود.

لیست دفاتر خدمات قضایی مشهد

جهت مشاوره تلفنی با مدیریت و وکلا
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۳۱۶۸۰۲۶
تلفن همراه:          ۰۹۱۵۴۱۲۸۰۲۶
تلفن ثابت:            ۰۵۱۳۸۴۷۶۷۶

چک های جدید

ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد برای ثبت، تایید و انتقال چک های صیادی
1- اینترنت‌بانک
«اینترنت بانک» خاورمیانه امکان دسترسی آنلاین به خدمات بانکداری را برای مشتریان محترم فراهم کرده است. از جمله این خدمات ثبت، تایید و انتقال چک‌ در سامانه صیاد است. برای استفاده از اینترنت‌بانک خاورمیانه می‌توانید پس از مراجعه به شعبه، نام کاربری و رمز ورود خود را دریافت نمایید و از طریق وب‌سایت بانک خاورمیانه به نشانی www.middleeastbank.ir و انتخاب گزینه اینترنت‌بانک وارد سامانه شوید.
2- موبایل بانک
«موبایل‌بانک» یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک خاورمیانه است. به کمک این محصول، شما می‌توانید بدون محدودیت زمانی و با استفاده از گوشی تلفن همراه بسیاری از عملیات بانکی از جمله ثبت، تایید و انتقال چک‌ در سامانه صیاد را به صورت الکترونیکی انجام دهید.
3-مراجعه به شعب بانک های عامل
به منظور ثبت چک، شخص صادرکننده صرفا می‌تواند به بانک صادرکننده دسته‌چک خود مراجعه کرده و در زمان تایید دریافت چک نیز شخص تایید‌کننده (ذینفع) می‌تواند به بانک خود مراجعه کند و فرآیند تایید از سوی شخص و توسط بانک صورت گیرد.
جهت انتخاب وکیل 
جهت مشاوره با وکلای موسسه با شماره های زیر تماس بگیرید:
09153168026
09154128026
051384767

 

سفته و چک